Den nye bogføringslov


Du har sikkert hørt om den nye bogføringslov og de mange krav, som den stiller til bogføring, digitalisering, sporbarhed og dokumentation. Loven har været på vej i en årrække og er allerede gældende for nogle virksomheder, mens andre organisationer først bliver omfattet i de kommende år.

 

Men gælder den overhovedet for foreninger?

Det korte svar er ja – og så alligevel ikke helt.

 

Det er nemlig kun foreninger, der har en omsætning på over 300.000 på såkaldt erhvervsmæssig omsætning, der bliver omfattet af den nye bogføringslov og kravene til digital bogføring (og hvis din forening ER omfattet, vil kravet først træde i kraft i 2026 – så der er stadig lidt tid at løbe på🏃🏃🏃).

Erhvervsmæssig omsætning

Hvad er så det?

 

Begrebet Erhvervsmæssig omsætning kan være lidt tricky at definere – og vurderingen sker ved en samlet, konkret vurdering efter en række kriterier (rentabilitet, formål o.lign.).

 

Som udgangspunkt har de fleste mindre foreninger dog ikke erhvervsmæssig omsætning – heller ikke selv om der skabes overskud på hele eller dele af driften, fordi formålet med aktiviteterne netop ikke er at generere et overskud, men derimod at generere indtægter, som går til aktiviteter, der kommer medlemmerne til gode på en eller anden måde.

 

Du kan læse meget mere om definitionen af Erhvervsmæssig omsætning på Erhvervsstyrelsens hjemmeside.

Erhvervsmæssig omsætning

Skal vi alligevel leve op til bogføringsloven?

Det er ikke nogen dum idé at se på Den nye Bogføringslovs mange elementer og afklare om det alligevel giver mening at leve op til kravene om digitalisering.

 

Det er ingen hemmelighed, at vi i Dit Sekretariat i forvejen taler varmt for digitalisering af bogholderiet i form af digital opbevaring af bilag, automatisering af processer og god dokumentation af vores arbejdsgange, og der er derfor som sådan ikke meget nyt, hvis dit regnskab allerede ligger i e-conomic eller et tilsvarende bogføringssystem.

Foreningsadministrator, Winkas Air og ForeningLet har også brugt de seneste år på at klargøre deres system til at leve op til kravene, og når vi nu får muligheden ’forærende’ kan vi lige så godt implementere bilagshåndtering og digitalisering – det vil i det lange løb spare tid på regnskabsopgaven og sikre foreningens data.

 

Bogføringsloven og dens krav er dermed en god lejlighed til at forholde sig til sit bogholderi og de tilknyttede arbejdsgange, men skulle din forening bruge et regnskabssystem, der ikke er på listen over godkendte systemer, behøver I altså ikke at gå i panik😮‍💨

 

Det vil sandsynligvis være helt uproblematisk at fortsætte med jeres nuværende løsning (og der er i øvrigt ikke krav om at man skal skifte – man må gerne bruge et system, der ikke er på listen – så bliver man bare selv ansvarlig for at systemet lever op til kravene).

Er du i tvivl om netop din forening bliver omfattet, kan du altid tage fat i Karin eller Bettina, så vi kan hjælpe med at afklare det. Tryk gerne på vores navne, så du kommer ind på siden om os, hvor du kan læse nærmere om hvem vi er og hvad vi hver især laver.