Vi holder os opdateret på...
Vi holder os opdateret på LinkedIn
Det gør vi fordi LinkedIn er en vigtig kommunikationskanal for både os og foreninger.
Igen i år deltog vi på LinkedSummit – Denne gang tog vi, Nadja Joensen, og Charlotte Lynge, fra kommunikationsafdelingen, sammen med 586 andre LinkedInnysgerrige deltagere fra hele landet til Odense for at få den nyeste viden om trends indenfor LinekdIn. Denne konference byder på inspiration fra både danske og udenlandske LinkedInprofessionelle. Det var en dag fyldt med viden, inspiration og konkrete værktøjer til, hvordan vi kan blive klogere på hvordan man benytter LinkedIn mere strategisk og autentisk - både som virksomhed og forening - men også ambassadører for disse.
Hvorfor er det relevant for foreninger og medlemsorganisationer?
LinkedIn ikke blot en jobportal, som nogle måtte mene - LinkedIn er en platform i konstant udvikling, hvor især danske brugere i stigende grad viser faglighed og engagement - både via personlige profiler og virksomhedssider.
LinkedIn er ligesom andre sociale medier, socialt - men med en professionel vinkel. Det er et sted, hvor man kan dele viden, skabe relationer og synliggøre både foreninger og de frivillige.


Med andre ord, er det et sted hvor man kan gøre sig synlig og bemærket for de præstationer, erfaringer og viden man har - det gælder både for dig som har en personlig profil og virksomhedssiderne. Og sådanne har flere (faktisk mange) af foreningerne også.
Nogle eksempler på hvad LinkedInsider kan bruges til:
- Synliggør produkter, services, medarbejdere, personer, bestyrelsesmedlemmer, cases, oplevelser, årsmøder, generalforsamlinger, medlemsmagasinudgivelser webinarer, events, erfa-møder mv.
- Videreformidl jeres faglige viden, sociale tiltag og arrangementer
- Tiltræk nye kunder, medlemmer og samarbejdspartnere
- engager jer ved at kommentere på andres sider og personers opslag, følge relevante sider og personer indenfor sin branche/ fagfelt, og gør jer på den måde bemærket og synlig på platformen - Sælg billetter til kurser, arrangementer og events
- Styrk medarbejdere og bestyrelsesprofilerne ved at være tilstede og aktive på LinkedIn
Organisk rækkevidde virker
Det kræver mod at være anderledes på et socialt medie, der er så åbent og samtidigt professionelt som LinkedIn. Der er ikke en decideret manual, men der er en række oplysninger man kan have i mente når man vil benytte sig af LinkedIn som kommunikationskanal i sin markedsføring.
Da LinkedIn netop er et socialt medie, giver det sig selv at man skal være social. Det betyder med andre ord at man skal tænke over hvordan man er social og aktiv med andre brugere (og virksomhedssider). Det, der virker allerbedst er kommentering på opslag, fordi det skaber dialog og engagement, og jo mere man interagerer via kommentering, både med sin personlige profil og LinkedInside, jo mere synlighed eksponeres andre brugere for af din profil og LinkedInside. Tænk over at have din forening som arbejdssted på din profil, og hvordan foreningen i sig selv bliver synlig for en hel masse brugere blot fordi du skrev en kommentar fra din profil. Eller at en kommentar kommer fra virksomhedssiden i en længere kommentartråd med mange kommentarer fra andre profiler og virksomhedssider. Sidstnævnte er ikke ret meget brugt af virksomhedssider i Danmark endnu - det giver en fordel for den side der gør det nu.
En af oplægsholderne ved LinkedSummit 2025 fortalte at de personlige profiler er mere end en CV-profil - det er en landingside, hvor din troværdighed og faglighed vises frem på 7 sekunder.
Årets takeaways fra LinkedSummit
Vær modig og anderledes
- Brug LinkedInsiden aktivt og organisk (ikke boostet/ betalt indhold) ved at kommentere som virksomhedsside på egne og andres opslag, samt følge andre relevante virksomhedssider
- Del indhold, der skiller sig ud og skaber værdi for målgruppen
- Algoritmen belønner ikke kun opslag, men også aktivitet – især når man kombinerer organisk autentisk indhold, kommentarer og evt. betalt indhold
- Tænk i samarbejde: kollegaer og medlemmer er de bedste ambassadører
- Vær konsekvent aktiv - for at opnå effekt over tid
Lav mere videoindhold
- Brugeren ser oftest indhold på mobil - derfor er højformatvideo helt ok
- Eksempler på videoindhold: “A day in the life”, quizzer, små situationer fra hverdagen og præsentation af kollegaer fungerer godt
- Hjælp de andre med indholdet - Tag billeder og videoer, når du deltager i generalforsamlinger, årsmøder eller events
- Alt indhold har potentiale – også selvom en anden skal klippe og redigere det
- Det uperfekte slår det perfekte – autenticitet skaber engagement
LinkedIn er ikke Facebook
- LinkedIn er et socialt medie – det handler om relationer, netværk og dialog
- Det er også en professionel platform, hvor indholdet bør have relevans for arbejdsliv, faglighed og fællesskaber
- Personlige vinkler kan være effektive – især når de understøtter et fagligt budskab eller viser menneskerne bag arbejdet
- For foreninger og medlemsorganisationer handler det ikke om enten/ eller, men om at skabe nærvær og værdi i en professionel kontekst
Vis faglighed og personlighed
- Den personlige profil er en landingsside – ikke kun et CV, og medvirker til synliggørelse af den forening du er aktiv i
- Brug den til at vise, hvem I er, hvad I står for, hvad I laver i foreningen og hvad I brænder for
- Del ud af viden og erfaring – så husker målgruppen jer, når behovet opstår - også hvis det er foreningen som du er en del af
Brug stærke hooks
- Indled med noget, der vækker opmærksomhed: et spørgsmål, en indsigt, et citat, en statistik eller en lille anekdote
- Brug storytelling og personlige greb til at engagere læseren – f.eks. den “hemmelige opskrift”-metode, der vækker nysgerrighed og skaber genkendelse

Da vi sidder i flere faglige afdelinger i Dit Sekretariat, hvor vi hver især brænder for vores felt, gælder det netop også det her, såsom LinkedIn, hvor vi i kommunikationsafdelingen deler flittigt ud af erfaringer og viden med hinanden for at sørge for at vi alle skaber de bedste muligheder og resultater for både os selv og de vi samarbejder med.
Vi håber, at disse indsigter kan være nyttige for jeres forening og hjælpe jer med at optimere jeres kommunikationsstrategi.

Kontakt os